نحوه نگهداری گرده گل | تاریخ مصرف گرده گل چقدر است؟

می توان با قاطعیت گفت که، زنبور ها، یکی از بهترین و پر کاربرد ترین موجودات بر روی کره زمین هستند و همواره انسان ها در زندگیشان به محصولات، این موجود دوست داشتنی و مفید نیازمند اند. گرده گل یا پولن یکی از فراورده های زنبور عسل می باشد که دارای ترکیبات غنی و مفید و همواره دارای خواص بسیار مهمی برای ما انسان ها می باشد. این فرآورده ی خاص می تواند هم برای انسان و زنبور عسل بسیار مهم و حیاتی باشد. 

به دلیل مهم بودن این محصول فوق العاده از زنبور عسل، نحوه نگهداری آن بسیار دارای اهمیت است و ما باید با روش های نگهداری این محصول آشنا شویم تا بتوانیم در مدت طولانی تری از گرده گل استفاده کنیم.

این بار در وب سایت فروشگاه محصولات زنبور هاجر عسلی قصد داریم تا در مورد نحوه نگهداری گرده گل و روش های نگهداری آن به صورت تخصصی باهم صحبت کنیم…

گرده گل چیست؟

و اما قبل از اینکه به مباحث مختلف در مورد نحوه صحیح نگهداری این محصول با ارزشمند برویم وقت آن است تا اصلا بدانیم که گرده گل چیست و چگونه تولید می شود…

گرده گل یکی از محصولات طبیعی زنبور عسل است که دارای خواص بسیاری متنوعی می باشد و دلیل داشتن این خواص وجود ترکیبات غنی و معدنی در گرده گل می باشد. این محصول به عنوان یک مکمل غذایی سرشار از مواد معدنی شناخته می شود که پزشکان مصرف گرده گل را بسیار پر اهمیت می دانند. گرده زنبور عسل به صورت دانه های کوچک زرد متمایل به رنگ نارنجی و همچنین قهوه ای برای استفاده یافت می شود. و اما در مورد طعم گرده گل باید بگوییم که دارای طعمی خوشمزه با شیرینی طبیعی می باشد. البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این طعم به گلی که زنبور عسل گرده را از آن جمع آوری کرده است بستگی دارد.

ترکیبات موجود در گرده گل

وجود گرده گل در کنار محصولات مختلف زنبور عسل دارای اهمیت بسیاری زیادی می باشد و دلیل آن هم وجود ترکیبات غنی و مفید و در کنار آن دارا بودن خواص بسیار مهم برای انسان می باشد که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، گرده گل دارای ترکیبات معدنی و غنی و سرشار از ویتامین های مختلف است که به انسان در روند داشتن یک بدن سالم بسیار کمک می کند.

گرده گل دارای موادی غنی از جمله ویتامین های مختلف، کربوهیدرات ها، آنزیم ها، چربی های طبیعی و مواد معدنی می باشد. همچنین گرده گل دارای آنتی اکسیدان فراوان و پروتئین های مختلفی است که بدن به داشتن آن ها بسیار محتاج است.

در مورد خواص گرده گل بادی بگوییم که بسته به گیاهان مختلف که زنبور عسل از آن گرده گل جمع آوری می کند متفاوت است و دلیل آن هم متنوع بودن خواص در بین گیاهان مختلف می باشد.

 

گرده گل چگونه تولید می شود؟

آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که گرده گل توسط زنبوران عسل چگونه تولید گرده گل بسیار جالب است. همانطور که میدانید، گرده های گل دانه های کوچکی هستند که در انتهای پرچم گل ها قرار دارند.

این دانه های کوچک توسط زنبور عسل جمع آوری می شود که می توان گفت که برای یک زنبور جوان غذای اصلی محسوب می شود. زنبورداران با قرار دادن دستگاه‌های مخصوص(تله گیر) در ورودی کندو، گرده‌ها را از زنبورها جمع‌آوری می‌کنند. به این صورت که هر وقتی زنبورها از این شانه عبور می‌کنند، گرده‌ها از پای آن‌ها جدا می‌شود و داخل دستگاه می افتد و سپس جمع‌آوری می‌شود.

 

روش های کلی نگهداری گرده گل

یکی از مهمترین سوالاتی که درباره این محصول خاص می تواند در ذهن شکل بگیرد این است که روش های اصلی و کلی نگهداری گرده گل چیست و چگونه می توانیم در مدت زمان طولانی تری این محصول شگفت انگیز را نگهداری کنیم؟ 

این محصول اگر به درستی نگهداری نشود باعث کاهش جدی خواص موجود در این ماده خاص زنبور عسل می شود، در نتیجه ما باید این محصول با ارزش را به درستی نگهداری کنیم. روش های مختلفی برای نگهداری گرده گل وجود دارد که عبارت اند از:

  • خشک بودن گرده گل:

یکی از مهم ترین عامل ها در نحوه نگهداری گرده گل این است که از خشک بودن این محصول به صورت کامل مطمئن شویم. برخی از گرده گل ها می توانند بسته به نوع نگهداری و بسته بندی تر باشند و در نتیجه شما باید آن را به صورت کامل خشک کنید.

  • نگهداری به دور از رطوبت: 

گرده گل را در محلی که دارای رطوبت است قرار ندهید به دلیل اینکه اگر این محصول در فضای رطوبتی نگهداری شود باعث می شود که این محصول شپشک یا کپک بزند.

  • نگهداری در جای خشک: 

یکی از بهترین روش های نگهداری گرده گل، نگهداری در محلی خشک و خنک است، که بهترین مکان برای این منظور یخچال یا فریزر با دمای مناسب می باشد. دمای مناسب یخچال برای گرده گل در قسمت بعدی توضیح داده شده است.

  • مخلوط با آرد سویا:

در این روش شما باید پس از خشک کردن گرده گل، آن را با حجم مساوی آرد سویا مخلوط کنید و در محلی سرد و خشک نگهداری کنید.

  • نگهداری در اتاق: 

گرده گل کاملا خشک شده را در بسته بندی های محکم بسته بندی کنید و در گوشه ای خنک در اتاق نگهداری کنید.

  • مخلوط با عسل:

در این روش شما باید مقداری گرده گل را با عسل مخلوط کنید و مزیت این روش این است که می توانید گرده گل را برای مدت طولانی تری نسبت به روش های قبلی نگهداری کنید.

 

نکته بسیار مهم:

گرده زنبور عسل بهتر است در یخچال نگهداری شود یا فریز شود. گرده هایی که هنوز توسط زنبورها به عسل تبدیل نشده یا در کندو تخمیر نشده اند، اگر در دمای اتاق باقی بمانند، پوسیده می شوند. همین طور اگر به مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری شوند، ممکن است محتوی آلاینده های هوا شوند.

نگهداری گرده گل در یخچال در ظروف شیشه‌ای مات و محکم در بسته از خراب شدن آن جلوگیری می‌کند و اجازه می‌دهد تا کمی بیش از یک سال بتوانید از آن استفاده کنید. حال اگر این گرده در دمای اتاق بماند، کیفیت خود را تنها برای چند هفته حفظ می کند. بافت و طعم گرده تنها در حالت نگهداری مناسب خود را حفظ می کنند.

 

آیا گرده گل باید در محل خنک و خشک نگهداری شود؟

گرده تازه معمولاً حاوی 10 تا 12 درصد آب است، در حالی که رطوبت گرده خشک حدود چهار درصد است. تخمین زده می شود که خشک شدن در آفتاب ممکن است به دلیل اکسیداسیون آنتی اکسیدان ها، قدرت و ارزش غذایی گرده را تا 50 درصد کاهش دهد. در نتیجه، بهترین راه برای حفظ گرده پس از جمع آوری، منجمد کردن آن بلافاصله پس از برداشت است.

بهترین روش بعدی نگهداری در یخچال خواهد بود. هنگام نگهداری گرده از طریق خشک کردن، ترجیحاً گرده را در دمای حدود 86 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) خشک و در تاریکی نگهداری کنید.

 

انقضای گرده گل چقدر است؟

یکی از مهمترین موضوعات در مورد نگهداری گرده گل، دقت به تاریخ انقضای آن و نحوه فهمیدن این مدت زمان است که دارای اهمیت بسیاری است. شما به عنوان یک مصرف کننده گرده گل طبیعی، باید در مورد عوامل موثر بر این تاریخ، اطلاعات کافی را بدانید.

نکته ی جالبی که در مورد محصولات زنبور عسل وجود دارد این است که برخی از افراد بر این باور هستند که محصولات زنبور عسل به هیچ عنوان دارای تاریخ انقضا نیست. اما حقیقت این است که این محصولات اللخصوص ژل رویال یکی از فساد پذیرترین مواد موجود می باشد. 

به طور کلی گرده گل  اگر به‌ درستی برداشت، تصفیه و ذخیره شوند، حداقل برای ۳ تا ۴ سال نباید خراب شود. اما به صورت کلی عوامل مختلفی بر روی تاریخ مصرف گرده گل تاثیر می گذارند. یکی از مهم ترین عامل ها مربوط به زنبور دار می شود که ایشان موظف به نگهداری درست و صحیح در انبار های مخصوص برای گرده گل می باشد تا تاریخ مصرف این محصول به مراتب افزایش یابد.

یکی دیگر از عوامل موثر، مصرف کننده می باشد. مصرف کننده به هیچ عنوان نباید گرده گل را در معرض آفتاب قرار دهد و دلیل آن کاهش خواص و ترکیبات موجود در آن می باشد. مصرف کننده باید گرده گل را حتما در یخچال با دمای مناسب نگهداری کند.

به صورت کلی، طبق آزمایش های انجام شده در رابطه با تاریخ مصرف گرده گل می توان گفت که بهترین تاریخ برای مصرف این محصول سرشار از مواد غنی و مفید یک سال است.

 

پیشنهاد هاجرعسلی

خرید عسل ارده ویژه

135,000 تومانخرید کنید

گلوله های گرده گل چگونه ساخته و برداشت می شوند؟

هر روز در طول بهار، تابستان و اوایل پاییز، زنبورهای عسل کارگر به جمع آوری گرده از هزاران گل می پردازند و در این فرآیند مقداری از گرده را نیز به مکان های مختلف انتقال می دهند.

بیشتر زنبورها همچنین سبدهای گرده روی پاهای خود دارند و در آنجا گرده به صورت فشرده ذخیره می شود تا به کندو بازگردانده شود. زنبورداران یک تله گرده را در نزدیکی کندو قرار می دهند و از زنبورها می خواهند قبل از ورود به خانه خود از سوراخ های کوچک بخزند. در این فرآیند، گلوله های گرده خود را می ریزند که می تواند در سینی زیر تله جمع شود.

زنبورها می توانند با گرده هایی که در نهایت به کندو می رسند، کارهای زیادی انجام دهند. آنها عمدتاً از آن برای پرورش نوزادان خود استفاده می کنند که برای زنده ماندن و رشد به پروتئین نیاز دارد. مقداری از گرده توسط زنبورها تخمیر می‌شود تا طراوت خود را حفظ کند و غذای اضافی تولید کند که در مدت زمانی که نمی‌توانند از کندو خارج شوند، ماده غذایی مهمی به حساب می آید. همچنین به عایق بندی و محافظت از کندو نیز کمک می کند.

 

نحوه مصرف درست گرده گل

طریقه مصرف محصولات زنبور، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و ما به عنوان یک مصرف کننده باید نحوه صحیح مصرف این نوع محصولات را بدانیم تا بتوانیم در وقت و زمان معین این محصولات را مصرف کنیم. گرده گل دارای روش مصرف خاصی می باشد که در ادامه به این روش ها خواهیم پرداخت…

  • گرده گل همراه با عسل: یکی از بهترین روش ها برای جذب خواص اصلی گرده گل همین روش می باشد. شما در این روش باید گرده گل را به اندازه 25 گرم، همراه با عسل حل کنید و به مدت 5 دقیقه منتظر بمانید و بعد مصرف کنید.
  • مصرف درون کپسول: مقداری از گرده گل را درون کپسول های خوراکی بریزید و همراه با آب میل کنید.
  • مصرف همراه با آب یا آبلیمو: در این روش شما باید در دوره ای روزانه، یک قاشق چایخوری یا غذاخوری از گرده گل را همراه با آب یا آب لیمو به صورت محلول مصرف کنید.
  • افزودنی بر روی وعده های غذایی: همچنین شما می توانید گرده گل را به صورت افزودنی بر روی دسر یا سالاد خود میل کنید. همچنین شما می توانید خود گرده گل یا پودر آسیاب شده ی آن را همراه با ماست ، پنیر یا مربا میل کنید.

 

نکته ای که در این قسمت بسیار حائز اهمیت است این است که مقدار مصرفی استاندار گرده گل در طول روز 25 گرم می باشد که برخی افراد پیش از صبحانه یا بعد از هر وعده ی غذایی  کامل مصرف می کنند.

 

گرده گل طبیعی را از کجا تهیه کنیم؟

حال که با گرده گل، ترکیبات آن و روش های نگهداری آن به صورت کامل آشنا شده اید، شاید سوالی که در حال حاضر ذهن شما را مشغول کرده است این باشد که، گرده گل طبیعی را از کجا تهیه کنیم که از اصالت آن مطمئن شویم؟

اصلا نگران نباشید، ما در فروشگاه محصولات زنبور هاجر عسلی، کیفیت و اصالت محصولات را تضمین می کنیم تا به عنوان یک فروشگاه معتبر و مورد اعتماد مشتریان عزیزمان شناخته شویم. همه محصولات زنبور فروشگاه هاجر عسلی دارای تضمین هستند از محصولاتی از جمله انواع عسل ها گرفته تا ژل رویال و گرده گل.

تجربه ی 40 ساله ی ما در زنبورداری نشان دهنده کیفیت محصولات ما می باشد. بنابراین، نگران نباشید و با خیال راحت از هاجر عسلی خرید کنید، زیرا در صورت نارضایتی به هر دلیلی می توانید محصول مورد نظر را مرجوع کنید و هزینه آن را بطور کامل دریافت کنید. همچنین هاجر عسلی به هرکسی که بتواند تقلبی بودن عسل هایش را با برگه آزمایش ثابت کند، دو برابر مبلغ عسل بعلاوه هزینه آزمایشگاه را خواهد داد!

پس همین حالا خرید کنید: خرید گرده گل طبیعی

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که گرده گل را از همه ی جوانب آن از خود گرده گل و ترکیباتش گرفته تا نحوه صحیح نگهداری و چگونگی مصرف این ماده خاص از محصولات زنبور را توضیح دهیم. گرده گل یکی از بهترین محصولات زنبور عسل می باشد و دلیل اصلی آن وجود ترکیبات غنی و مفید در این محصول خاص می باشد. که بی شک گرده گل طبیعی می تواند بهترین انتخاب شما از محصولات زنبور عسل باشد باشد!

 

سوالات متداول

  • گرده گل شامل چه ترکیبات مفیدی می باشد؟

این محصول شگفت انگیز دارای ترکیبات مفیدی از جمله : ویتامین های مختلف، کربوهیدرات ها، آنزیم ها، چربی های طبیعی، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و پروتئین می باشد.

  • جمع آوری گرده گل چگونه است؟

زنبورداران با قرار دادن دستگاه‌های مخصوص(تله گیر) در ورودی کندو، گرده‌ها را از زنبورها جمع‌آوری می‌کنند. به این صورت که هر وقتی زنبورها از این شانه عبور می‌کنند، گرده‌ها از پای آن‌ها جدا می‌شود و داخل دستگاه می افتد و سپس جمع‌آوری می‌شود.

  • دمای مناسب یخچال برای نگهداری گرده گل چقدر است؟

برای نگهداری صحیح گرده گل در یخچال، ما باید دمای آن را حدود 86 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) تنظیم کنیم.

  • بهترین مکان برای نگهداری گرده گل کجاست؟ 

در حال حاضر بهترین مکان برای نگهداری گرده گل، یخچال و جای سرد و تاریک است. برای نگهداری گرده گل در این موقعیت، ابتدا باید آن را با بسته های محکم بسته بندی کنید و بعد درون یخچال قرار دهید.

  • بهترین نوع مصرف گرده گل کدام است؟

یکی از بهترین نوع مصرف گرده گل، همراه با عسل است. شما با مخلوط کردن مقداری گرده گل با عسل می توانید آن را میل کنید و از خواص هر دو محصول زنبور بهره مند شوید.